HomeΛΟΙΠΑ ΘΕΜΑΤΑ

Πως όταν ψωνίζουμε στο σουπερμάρκετ μας μετράνε, τα μυστικά της Έρευνας Αγοράς

Πως όταν ψωνίζουμε στο σουπερμάρκετ μας μετράνε, τα μυστικά της Έρευνας Αγοράς

Πολύ κουβέντα γίνεται τα τελευταία χρόνια για τα συστήματα παρακολούθησης στη ζωή μας μέσω των social media και ακόμα πιο ακραία από τσιπάκια και pin και προσωπικά δεδομένα.

Μήπως όμως μας μετράνε και στα ψώνια μας σε σούπερ και μίνι μάρκετ;  Η Έρευνα Αγοράς ξεκινά την φιλοσοφία της από την τεράστια ανάγκη μιας εταιρίας η ενός παραγωγού να γνωρίζει τα πάντα για τον η τους ανταγωνιστές του. Η κάθε παραγωγική η εμπορική εταιρία η ιδιώτης γνωρίζει τι παράγει τι διακινεί και τι πουλάει μέχρι το τελευταίο γραμμάριο κρατώντας κάποτε πριν χρόνια τεφτέρια και τώρα πλέον μέσω της μηχανογράφησης.

Δεν γνωρίζει όμως τι πουλάει ο κάθε ανταγωνιστής του στην αγορά και τελικά στο ράφι. Αυτήν την πληροφορία την προσφέρει μέσα από μια πολύπλοκη διαδικασία η στατιστική και ειδικά στην Ελλάδα αρκετές εταιρίες έρευνας αγοράς οι 2 από αυτές Πολυεθνικές με παρουσία και συλλογή στοιχείων σχεδόν από όλο το πλανήτη. Λογικό αφού τα πιο πολλά προϊόντα που καταναλώνουν όλοι μας είναι κωδικοί πολυεθνικών εταιριών.

Κάθε φορά που απλώνουμε το χέρι μας να πάρουμε ένα προϊόν από το ράφι η κίνηση μας αυτή μετριέται παρακολουθείτε και τα τελευταία χρόνια και ονομαστικά επώνυμα για τον καθένα μας μέσα από τις εκπτωτικές κάρτες των σούπερ μάρκετ η εμπορικών εταιριών και αλυσίδων.  Κάθε προϊόν πλέον είτε συσκευασμένο είτε ζυγισμένο έχει έναν μοναδικό κωδικό το γνωστό μας barcode. Ο γραμμικός αυτός κωδικός παρέχει πληροφορίες με κυριότερη την χώρα παραγωγής του αγαθού.

Για τα Ελληνικά προϊόντα είναι το 5 πρώτο ψηφίο αναγνωριστικό. Οποιοδήποτε άλλο αριθμό βλέπουμε πρώτο στο barcode δεν είναι Ελληνικό προϊόν αλλά εισαγόμενο. Ο αριθμός αυτός δίνεται από ανεξάρτητη αρχή του κράτους και είναι καταχωρημένος στις βάσεις δεδομένων των εταιριών έρευνας αγοράς με κάθε λεπτομέρεια της περιγραφής του και της αξίας του. Όταν λοιπόν φτάνουμε στο ταμείο έχουμε στο καλάθι μας πλήθος πληροφοριών πολύτιμες για τα τμήματα μάρκετινγκ όλων των οργανωμένων εταιριών και των ιδίων των αλυσίδων λιανικής από την πιο μικρή ως την μεγαλύτερη.

Αν έχουμε και κάρτα εκπτωτική τότε οι πληροφορίες είναι εξατομικευμένες στο νοικοκυριό μας. Μόλις η ταμίας σκανάρει τα προϊόντα άλλοτε εκνευριστικά γρήγορα και άλλοτε βασανιστικά αργά, αυτόματα το barcode στέλνεται για συλλογή και πολύπλευρη επεξεργασία. Εμείς πληρώνουμε φεύγουμε και την ίδια στιγμή αρχίζει η ανάλυση των αγορών μας. Ακόμα και οι εκπτώσεις η προσφορές έχουν το δικό τους barcode γιατί τα πάντα είναι πληροφορία. Πρώτη πληροφορία που συλλέγεται είναι ποια προϊόντα επιλέξαμε σε τι ποσότητα , το σύνολο των χρημάτων που πληρώσαμε ,σε ποιο κατάστημα ποιας αλυσίδας σε ποια πόλη σε ποια γειτονιά και τι ώρα. Τα τελευταία χρόνια μέσω των τραπεζικών καρτών μετριέται και κατά πόσο πληρώνουμε με κάρτα η μετρητά και από ποια τράπεζα. Και πάμε τώρα στα πιο ειδικά και περίεργα.

Ξεκινάμε από πιο ράφι πήραμε το προϊόν. Έχει τεράστια σημασία και οι εταιρίες ερίζουν και πληρώνουν για την θέση που πουλάει.  Το ράφι που είναι πρώτο σε πωλήσεις είναι το τέταρτο στο ύψος του ματιού του μέσου ανθρώπου. Τα “πρόσωπα” του προϊόντος στο ράφι δηλαδή η ποσότητα που βλέπουμε αραδιασμένη μπροστά μας παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στις πωλήσεις μεταξύ ομοειδών προϊόντων. Αυτά τα 2 στοιχεία μετριούνται και παρακολουθούνται σχεδόν καθημερινά από τις ίδιες τις εταιρίες αλλά και υπάρχουν σαν δεδομένα στις βάσεις δεδομένων…Επίσης ποια προϊόντα είναι σε προσφορά , τι είδους προσφορά και σε ποιο σημείο στο κατάστημα.

Όλα παίζουν το ρόλο τους αλλά το πρώτο ρόλο παίζει ο καταναλωτής. Όλα αυτά αντιπαραβάλλονται μόλις πληρώσουμε στο ταμείο. Η επεξεργασία αυτή διευκολύνετε πάρα πολύ πλέον με το σκανάρισμα στο ταμείο. Μέχρι πριν λίγα χρόνια γινόταν χειρόγραφα και πολύ δύσκολο με πολύ κόπο καταγραφή και απογραφή. Εξ αυτής της δουλειάς λέγεται και απογραφέας ο υπάλληλος της εταιρείας έρευνας αγοράς.  Ενα πολύ εξειδικευμένο και σπάνιο επάγγελμα αφού στην Ελλάδα μόλις 100 άνθρωποι περίπου ασχολούνται με την απογραφή της αγοράς στο υψηλό επίπεδο πολυεθνικής. Όλα μετριούνται όταν ψωνίζουμε ειδικά στο μάρκετ, μας μετράνε μας παρακολουθούν και προσαρμόζονται στις επιλογές μας αλλά και στις ανάγκες μας.

Όλα αυτά τα στοιχεία παίζουν μεγάλο ρόλο και στην ανάπτυξη των εταιριών των παραγωγών της διακίνησης και του διεθνούς εμπορίου. Οι ερευνητές αγοράς λέγονται στη πιάτσα οι ρουφιάνοι της αγοράς αφού είναι αυτοί που γνωρίζουν τα μεγαλύτερα μυστικά τα οποία πουλάνε αδρά σε όποιον η μάλλον σε όλους τους παίκτες. Μυστικά στατιστικά, τάσεις αγοράς κατανάλωσης και επιλογές νέων προϊόντων που ίσως προκαλέσουν κέρδη η ζημιές αν δεν  γίνουν έγκαιρα γνωστά.