HomeΔΙΕΘΝΗΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Η νέα γενιά μπλοκατζήδων που τρομάζει πολυεθνικές και διαμορφώνει τιμές

Η νέα γενιά μπλοκατζήδων που τρομάζει πολυεθνικές και διαμορφώνει τιμές

Έχουν τη δυνατότητα να κινητοποιούν µερικές εκατοντάδες τρακτέρ µέσα σε λίγες ώρες, ενώ τα τελευταία δύο χρόνια έχουν οργανώσει µεγάλα αγροτικά µπλόκα πολλών χιλιοµέτρων που παρέλυσαν  τους γερµανικούς αυτοκινητοδρόµους. Τις τελευταίες ηµέρες υποχρεώνουν σε διάλογο διοικήσεις µεγάλων αλυσίδων σούπερ µάρκετ της Γερµανίας προκειµένου να αυξηθεί η τιµή παραγωγού σε µια σειρά αγροτικών προϊόντων. Οι δε εκπρόσωποι της λιανικής, βλέποντας τρακτέρ µπροστά στις εισόδους κεντρικών καταστηµάτων, έχουν ήδη κάνει κάποιες µικρές υποχωρήσεις.

Ένα νέο αγροτικό κίνηµα αναπτύσσεται τα τελευταία δύο χρόνια στη Γερµανία που πλέον αριθµεί σε περισσότερα από 100.000 µέλη, εκ των οποίων τα 40.000 διαµορφώνουν ένα στενό δίκτυο συνεργασίας µεταξύ παραγωγών, ενώ έχει αναδειχθεί σε θεσµικό συνοµιλητή τόσο της καγκελαρίας όσο και της µεταποίησης. «Η γη ενώνει» θα ήταν µια απόδοση του «Land schafft Verbindung» (LsV), η ονοµασία του νέου αγροτικού κινήµατος της Γερµανίας που ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2019 από µια οµάδα στο facebook. 

 

Με αιχµή την πράσινη συµφωνία

Από τότε στη γερµανική ύπαιθρο παρατηρείται ένας αναβρασµός, µε τη δυσαρέσκεια του αγροτικού κόσµου να χτυπάει κόκκινο όταν βγήκαν στην επιφάνεια οι πρώτες κατευθύνσεις που θα δώσει η «πράσινη» στροφή της αγροτικής πολιτικής της Ευρώπης, µε αιχµή τότε την βούληση για µια δραστική µείωση των εισροών. Βέβαια η ισχυρότερη οικονοµία της Ευρώπης εδώ και δύο δεκαετίες βλέπει τον αγροτικό πληθυσµό της να αποδεκατίζεται, όσο το αγροτικό εισόδηµα εκεί έχει υποχωρήσει κατά 40% σύµφωνα µε στοιχεία της Eurostat. Ο κλάδος της αγελαδοτροφίας και της χοιροτροφίας έχουν χτυπηθεί περισσότερο, µε τις απώλειες που καταγράφονται από το 2014 να προσεγγίζουν το 70%.

Με τον κόµπο να έχει φτάσει στο χτένι, το µήνυµα για δίκαιες τιµές παραγωγού στη Γερµανία δεν έφτανε στους αρµόδιους και έτσι η κατάσταση άρχισε να κλιµακώνεται. Οι χαµηλές τιµές, ο φτηνές εισαγωγές και η στοχοποίηση των αγροτών από τον πράσινο ακτιβισµό έβγαλε τα τρακτέρ στους δρόµους.

Η είδηση των ηµερών θέλει τους Γερµανούς αγρότες που οργανώθηκαν σε ένα ανερχόµενο δυναµικό λόµπι, να έχουν υποχρεώσει την Aldi, µια από τις µεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ µάρκετ της Γερµανίας, σε απορρόφηση γάλακτος αποκλειστικά από γερµανικές εκµεταλλεύσεις για τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς. Μετά από αυτό, η ίδια οργάνωση τα έβαλε µε µια µικρότερη αλυσίδα, την K + K Klaas & Kock, που διαθέτει 200 καταστήµατα στο πιο πυκνοκατοικηµένο κρατίδιο της Γερµανίας, την Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία. Αιτία η απόφαση της αλυσίδας να σταµατήσει την συνεργασία της µε µια κοντινή κτηνοτροφική µονάδα. Μέσα σε λίγες ώρες, τα τρακτέρ του LsV βρέθηκαν έξω από το µεγαλύτερο κατάστηµα της αλυσίδας, µε την διεύθυνση να ανακοινώνει την ∆ευτέρα 11 Ιανουαρίου ότι θα προχωρήσει σε νέα συµφωνία µε την εκµετάλλευση.

Τον περασµένο Νοέµβριο και ∆εκέµβριο, σε µια από τις τελευταίες πράξεις της οργάνωσης αγροτών για το 2020, οι παραγωγοί υποχρέωσαν τον όµιλο Kaufland (που διαθέτει τα εµπορικά σήµατα Kaufland και Lidl) και την Rewe, σε αύξηση της τιµής χοιρινού στο ράφι κατά ένα ευρώ, ήτοι 20% αύξηση η οποία θα ενσωµατωθεί ολόκληρη στην τιµή που πληρώνονται οι παραγωγοί.

Σε αυτήν τη φάση οι τέσσερις µμεγάλες αλυσίδες της Γερμανίας, Aldi, Rewe, Lidl και Kaufland που µαζί ελέγχουν πάνω από το 70% της γερμανικής αγοράς, µε ισχυρή παρουσία σε ολόκληρη την Ευρώπη και πλάνο επέκτασης και σε άλλες ηπείρους, δέχθηκαν να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Στις συνοµιλίες συµµετέχει η Ένωση Γερµανών Αγροτών, µέλος της Copa και ο επίσηµος συνδικαλιστικός φορέας της Γερµανίας, ωστόσο οι αγρότες της LsV κατάφεραν να παρεισφρήσουν στις συνοµιλίες, που µάλλον ήταν µια δική τους νίκη. Περισσότερα χρήµατα για το γάλα, το βόειο κρέας και το χοιρινό βρίσκονται στο επίκεντρο των συνοµιλιών που θα τραβήξουν µέχρι τον Μάρτιο. Όµως δεν είναι µόνο οι ενίσχυση των τιµών παραγωγού αυτό που απασχολεί το νέο αγροτικό λόµπι.

Σύµφωνα µε τον Ντιρκ Άντερσεν, επίσηµο εκπρόσωπο του LsV, «στόχος µας είναι να πετύχουµε ότι µακροπρόθεσµα οι αγρότες θα απολαµβάνουν δίκαιες τιµές και σε αντάλλαγµα οι καταναλωτές θα έχουν καλύτερα πιστοποιηµένα προϊόντα στα χέρια τους». Είναι ο µόνος τρόπος ώστε να προχωρήσει σε ένα βαθµό και οποιαδήποτε µεταρρύθµιση στην ευρωπαϊκή γεωργία σύµφωνα µε τον ίδιο.

Σηµειώνεται ότι το LsV δηλώνει ακηδεµόνευτο πολιτικά, ωστόσο στις τάξεις του έχουν εµφανιστεί στοιχεία αρκετά δεξιά και έξω από το δηµοκρατικό τόξο, κάτι που η οργάνωση προσπαθεί τελευταία να διαχειριστεί, όσο το επίσηµο συνδικαλιστικό όργανο αγροτών της χώρας, διστάζει να τους αναγνωρίσει. Ωστόσο κριτική από τους Πράσινους της Γερµανίας έχει δεχτεί και ο εκπρόσωπος της οργάνωσης, µε τους πράσινους να σχολιάζουν ότι «εάν οι υποστηρικτές του γνώριζαν το µέγεθος της εκµετάλλευσής του, δύσκολα θα ταυτίζοντας µαζί του». 

Πηγή

COMMENTS